Ovog meseca, pre dvadeset godina (tačnije 2. maja 1998. godine) svetu predstavljen iMac kompjuter koji svi znamo i volimo. Dvadeseta godišnjica je vredna sama po sebi, a još više kada je u pitanju kompjuterski uređaj. Sa obzirom da je tehnologija u poslednjih dvadeset godina značajno napredovala, iMac je poseban jer retko koji uređaj se može pohvaliti ergonomskim dizajnom, i tehničkim dostignućima koja i dan danas koristimo.

U nastavku teksta predstavljamo vam svojevrsni tajmlajn iMac uređaja koji priča posebne priče, od reinvencije poslovnih strategija do tehnoloških izmena softvera i hardvera.  Kada je reč o dizajnu, istraživanje boje, forme, materijala u minimalističkom duhu koji je težio da uređaje svede na što jednostavnije komponente, u nastavku vam predstavljamo evoluciju dizajna iMac uređaja.

Sve je počelo ovako:
1998. godine Apple je na tržište planirao da izbaci kompjuter za široko tržište potrošača. U tom trenutku svi kompjuteri manje više su bili “pedeset nijansi bež” – čak su i Apple kompjuteri  izgledali prilično slično prošlodecenijskim serijama.  Apple je u tom trenutku shvatio da ima pravu priliku da iskoristi i napravi bum na tržištu, i upravo je to i urađeno sa iMac-om. Originalni iMac je bio proizvod novih mogućnosti. To je prvi kompjuter kompanije Apple koji je kreiran da bi bio deo internet ere (otud i i u nazivu). iMac je bio prvi uređaj koji je prigrlio moderniji USB standard, i prvi kompjuter koji je bio “kul” – u pravom smislu te reči. Dizajn iMac-a je je karakterisao industrijski izgled. Iako nije prvi kompjuter koji je koristio providnu plastiku, ovo je prvi uređaj kreiran za široku potrošnju koji na sebi nije imao nijednu nijansu bež boje (do tada snažno zastupljene u polju dizajna kompjuterskih uređaja).

*Porodica Džetson je popularna crtana serija iz perioda šezdesetih (levo)

Potpredsednik industrijskog dizajna Jony Ive se pitao “Kakav kompjuter bi Porodica Džetson koristila?”* kada je dizajnirao originalni iMac. Retro-futurizam je bila važna inspiracija za originalni iMac, ujedno zadovoljavajući i potrošački ukus i tržište. iMac-ove vibrantne nijanse su takođe evocirale poznate Olivetijeve pisaće mašine koje su se isticale u inače dosadnom i sterilnom korporacijskom okruženju.


Dugine boje iMac-a 🌈 

Prva boja iMac uređaja je bila u nijansi “Bondi blue” – po vodama Bondi plaže u Sidneju u Australiji. Rane 1999. godine Steve Jobs je objavio još pet novih boja za iMac kompjuter: “blueberry, grape, tangerine, lime, strawberry”. Bojama su namerno data imena poput – jagoda, borovnica itd. da bi se korisnici mogli bolje povezati i izraziti sopstvenu ličnost kroz odabir neke od ponuđenih nijansi. Čak su i Apple-ovi profesionalni proizvodi kasnije dobili nove nijanse iMac inspirisane serije “Studio Displays” 1999. godine.
Ipak, dizajnirati šarenoliki i prozirni iMac se postavilo kao težak zadatak. Prema Steve Jobs-u na tržištu jednostavno nije postojala potrebna obojena plastika kada su počeli istraživanje. Tim kompanije je proveo 6 meseci u potrazi za pravim načinom da se proizvedu željene boje.
U sledećem video zapisu možete pogledati Apple-ove reklame za raznobojne iMac uređaje.

Već godinu dana kasnije, iMac uređaj se značajno menja u dizajnu. Redizajnirani iMac ima manju kutiju, bolje zvučnike, i optički slot za drajv koji znatno poboljšava oštre ivice uređaja. Apple je što više smanjio unutrašnje komponente uređaja, kreirajući iMac uređaj bez ventilatora i još više prozirnim. Ventilacija  je bila nedvosmisleno dodata oko drške računara za konvekcijsko hlađenje. Pored pet ponuđenih boja, specijalno izdanje iMac bilo je dostupno isključivo u prozirnoj nijansi grafita.
2000. godine Apple je eksperimentisao sa bojama još malo i dodao još četiri nove boje – Indigo, Ruby, Sage, Snow su se pridružili “Graphite” nijansi po određenim cenama, zamenivši pet originalnih boja.  Sa novim iMac-om su se mogle kupiti Pro tastatura i miš – koji su se kasnije pokazali znatno ergonomičnijim i popularnijim izborom za Mac korisnike od prvobitnog miša.

Početkom 2001. godine “Ruby”, “Sage” i “Snow” boje su ustupile mesto novim bojama koje su prema rečima Steve Jobs-a bile u pripremi punih 18 meseci. “Flower Power” i “Blue Dalmatian” boje iMac kompjutera su predstavljale paterne koji su bili deo originalne plastike. U julu iste godine, “Snow” nijansa plastike se vratila, i oba paterna su obustavljena, a umesto njih su došle 3 nove boje.

Ultimativni digitalni hub – iMac

2002. godine iMac dizajn prelazi sa boje na formu. Redizajn iMac uređaja je bio potreban da bi se odgovorilo na potrebe tranzicije sa CRT displeja na ravne i tanke ekrane sa LCD tehnologijom. Apple je napravio ispravan korak i odlučio da ne dekonstruiše prethodni model iMac-a već da napravi potpuno novi uređaj koji izgleda kao da prkosi gravitaciji – kako je Jonathan Ive istakao. LCD ekran od 15 inča je postavljen na polirani stub čija baza je predstavljala telo kompjutera – odnosno sve iMac komponente. Kako je Steve Jobs objasnio, ostavljajući bazu kompjutera odvojenom od LCD ekrana, novi iMac je mogao i dalje biti “tanak i biti svoj”.

Novi dizajn iMaca je savršen primer kako iz ograničenja mogu nastati elegantna rešenja. Umesto da sačekaju da tehnologija napreduje u skladu sa njihovim ambicijama po pitanju dizajna, Apple je pretvorio svoja ograničenja u prednost. Iako više moderniji od svog prethodnika, novi iMac je zadržao i dalje šarm koji je originalni uređaj imao. Neki su ga zvali “Luxo Lamp iMac” – referirajući na Pixarovu Luxo Jr. lampu, dok su drugi postavljali paralele sa popularnom linijom televizora iz pedesetih Philco Predicta. Pixar je čak sarađivao sa Apple-om i kreirao dva animirana kratka filmića koja predstavljaju iMac. Radikalan dizajn ovog iMaca je zaradio svoje mesto u Muzeju Moderne Umetnosti (deo: Arhitektura i Dizajn).

Svi modeli novog iMaca su imali ugrađen ventilator, i računar je došao opremljen Apple Pro zvučnicima koji su bili značajno superiorniji od kompjuterskog unutrašnjeg zvučnika, ali po cenu dodatnih žica na vašem stolu. Model od 17 i 20 inča su predstavljeni kasnije 2002. i 2003. godine i pomerili granice vizuelne izbalansiranosti koju je imao model od 15 inča. Još jedan kompromis je bio uklanjanje optičkog slota za drajv. Međutim, Apple je iskoristio to ograničenje tako što je u reklami iskoristio pogon za ležište kao metaforu za pešaka na ulici isplaženog jezika. 👅

“Od kreatora iPod-a”  

Apple-ova nova prezentacija za predstavljanje nove generacije iMaca je bila jednostavna i bila je pod sloganom “od kreatora iPod-a”. Jedna rečenica koja je jasno i efikasno govorila koliko je ovu kompaniju transformisao iPod muzički uređaj. Nekada, uređaj sa jednom svrhom – iPod je bio neizostavni deo modernog digitalnog života i direktno je uticao na dizajn Apple-ovih većih proizvoda.

Iza displeja novog iMac-a se nalazi celi kompjuter, sa drajvom koji se nalazi paralelno od displeja.Na prvi pogled novi iMac G5 dizajn nije u skladu sa nekadašnjim komentarima Steve Jobs-a prilikom predstavljanja pređašnjih modela. Međutim, dešava se to da je konačno postala dostupna tehnologija koja može da smesti celokupni sistem iMac-a u kutiju bez žrtvovanja performansa samog uređaja. Apple je tvrdio da je u tom trenutku iMac G5 najtanji kompjuter na svetu.

 

Nikad tanji kompjuter!

U oktobru 2005. godine iMac g5 je bio tanji nego ikad, sa zašiljenim staklom i I/O u pozadini. Apple je takođe integrisao iSight kameru koja se nalazila iznad displeja – prva za bilo koji Mac uređaj.  Sa ovim novitetom, prethodne video konferencije koje su zahtevale dodatnu kupovinu kamere su postale jednostavnije. Takođe, ovaj novi poboljšani iMac G5 je bio opremljen i daljinskim uređajem koji je kontrolisao Mac OS X-ovu Front Row aplikaciju za medije, a kasnije je korišćen i za prve generacije Apple TV. Kada se nije koristio, daljinski uređaj se uz pomoć magneta mogao jednostavno zakačiti sa strane iMac-a. Samo nekoliko meseci nakon predstavljanja novog iMaca, Apple je objavio da će novi iMac biti opremljen sa Intel procesorima – što je ovu mašinu preko noći učinio duplo bržom.

Ubrzo potom, popularni iPhone uređaj je inspirisao sledeću generaciju dekstop računara. iMac dobija novo ruho od aluminijuma i plastika se u potpunosti eliminiše. Na novom računaru se mogao videti samo jedan vidiljivi šraf koji je korišćen da bi se pristupilo RAM slotu za nadogradnju. iMac od aluminijuma je bio namenjen u profesionalne i rekreativne svrhe i mogao je komotno krasiti nečiju spavaću sobu i na primer – kancelariju izvršnog direktora. Takođe, aluminijum i staklo su materijali koji se mogu lako reciklirati. Apple tolerancija ka dizajnu koji je pogodan za životnu sredinu je sa rastao eksponencijalno sa rastom kompanije.

Ovako je izgledao Apple-ov iMac u poređenju sa drugim kompjuterom. Noćna mora sa kablovima koji vire svuda je konačno prestala biti deo naše realnosti.

 

Do same ivice!  

Odluka da naprave iMac još tanjim je odvela Apple kompaniju u nove inženjerske procese stvaranja za modele u 2012. godini. Novi procesi proizvodnje su učinili displej ovog modela čak 75% manje reflektivnim. Kompjuterska aluminijumska kutija je imala toliko tanke ivice da tradicionalne metode izrade više nisu bile moguće pri proizvodnji. Stoga se Apple okrenuo novoj industrijskoj proizvodnji koja se koristila u pravljenju delova za avione. Ovi procesi su doveli do čak 40% manje unutrašnje zapremine kompjutera. Ugradnja novog Fusion Drive-a – hibridnog skladištenog prostora koji je kombinovao već standardni (solid state) drajv sa kapacitetom tradicionalnog hard drajva. Iako se kreiranje ovog novog hibridnog drajva pokazala kao odlična strategija za rešavanje tehničkog problema, kao i prvi LCD tanki iMac i Fusion Drive je nastao iz ograničenja.

 

14.7 miliona piksela  

2014. godine Apple daje Retina display iMac-u. Prema rečima kompanije, svaka komponenta ovog uređaja sa dugom istorijom je morala biti promišljena unapred da bi se mogla podržati ovako snažna rezolucija sa 5k i 4k panelima.
Treba imati u vidu da se tržište kućnih računara znatno promenilo od kraja 90tih do danas. Prvi iMac je dizajniran da prati internet eru uz jednostavnog korišćenja Mac uređaja. Slična filozofija po čijem je principu i današnji iPad kreiran.
Sa druge strane iMac uređaji su sve više postali tržište korisnika koji ih koriste u profesionalne svrhe. Visoka rezolucija displeja, snažniji hardver, Thunderbolt konekcija su ono šta je kupcima potrebno. Na prošlogodišnjoj WWDC konferenciji koju smo ispratili  Apple je predstavio novi iMac Pro. Novi dekstop sistem iMac Pro-a nije samo unapređeniji model iMac-a već predstavlja potpuni redizajn. Novi ventilacioni sistem se nalazi na poleđini kompjutera, a unutrašnji dizajn ima dualne centrifugalne sisteme koji se nalaze sa strane “srca” kompjutera. Sa ovakvom internom arhitekturom iMac Pro izgleda kao da zaslužuje još više od originalnog iMac-a prozračnu spoljnu kutiju!

Pored 5k displeja, iMac Pro deli još par sličnosti sa svojim srebrnim rođakom. Ovo je prvi Mac koji nudi do 18-core CPU. Takođe je i prvi koji koristi T2 čip – posebni silikon koji kontroliše kritične zadatke sistema i nudi povoljnosti poput bolje enkripcije data podataka i sigurni boot proces.

 

Kada se uporedi poslednji iMac Pro i prvi iMac model u Bondi plavoj boji deluje kao da nisu iz iste Mac porodice. Ipak, iMac je serija uređaja koja je neprekinuta u poslednjih dvadeset godina postojanja. Appleov cilj da napravi moćnu, laku za korišćenje mašinu nije pokoleban. Možda je evoluciju dizajna iMac uređaja najbolje opisao Jony Ive koji je sumirao da je cilj Apple-a da smislja resenja dok ne postanu potpuno neizbezna tj. esencijalna.

Priča o dizajnu iMac-a je priča beskrajne evolucije, i dokaz da je inovacija rezultat  nepokolebljivog ponavljanja.

 

Fotografije i tekst delimično preuzeti i prilagođeni sa: https://9to5mac.com/2018/05/02/imac-design-20-years/