Davna je 1982 godina…

U Las Vegasu je upravo prikazan Commodore 64 home, Vangelis je upravo dobio Oskara za Chariots of Fire, Američki precednik je još uvek Ronald Reagan, Dizni prikazuje čudo – TRON, Compaq Maxtor LucasArts EA i Adobe tek počinju sa radom, Microsoft se još uvek bavi FORTRAN-om i prikazuje MS-DOS 1.25, Phillips u Nemačkoj prikazuje prvi kompakt disk, profesor Scott Fahlman stvara prvog smajlija…

Istraživanja sa Apple

Apple se ove godine bavi stvarima ispred svog vremena. Mobilnim telefonima, touch ekranima, providnim ekranima, elegantnim stilskim računarima, prenosivim računarima… U trenutku kada Lisa još uvek nije prikazana, mobilni telefoni su veličine omanjeg frižidera za plažu, tanki ekrani se proizvode samo za kalkulatore, Apple piše naučnu fantastiku. Saradnja nemačkog dizajnera Hartmut Esslingera i mlade kompjuterske kompanije Apple je započeta kao pokušaj bežanja od već/tek par godina starog sivila kompjuterske plastike (koje će nas na žalost pratiti još narednih 30 godina). Ova saradnja je završila nečime potpuno drugačijim, a Hartmut u svojoj knjizi “Ingenious” opisuje svoj rad za Apple i saradnju sa Stivom Jobsom.

S102_140308878136357

Knjiga takođe prikazuje veliki broj fotografija, modela, skica i dizajne raznih proizvoda koji su postojali u glavama radnika ali nikada nisu napravljeni.

S105_140308878207995

Pre nego što je Esslinger radio za Apple, bavio se dizajnom za još jednu kompaniju poznatu po svom estetskom pristupu – Sony. U ovim skicama i primerima se može primetiti tačno uticaj koji je Esslinger sa sobom poneo iz Sony, a verovatno i razlog za saradnju sa Apple.

S39_1403088789668598

“Apple logo sa bojama duge mi je obećavao zabavu i zadovoljstvo, ali reči “Apple Computer” ispisane odmah pored i to neodgovarajućim fontom su bile skoro depresivne” – Esslingerovo prvo iskustvo sa Apple proizvodima.

S118_1403088783542802

S201_1403088784291317

Dizajn telefona koji bi se sastojao od narukvice i slušalica iz 1983.

S204_1403088784920713

Stoni, kancelarijski bežični telefon. 1983

S205_1403088785548726

S215_1403088786249765

 

“Želim da dizajn u Apple ne bude samo najbolji u kompjuterskoj industriji, već da bude najbolji u celom svetu.” – Steve Jobs

 

1982 godine, apple je tek slavio svoj šesti rođendan, a Steve Jobs, osnivač Apple je napunio 28 godina

Steve je, intuitivan i fanatičkog raspoloženja kada je dizajn u pitanju, shvatio da je kompanija u krizi. Sa izuzetkom već ostarelog Apple IIe, novi proizvodi su bili neuspešni naspram IBM PC linije, i još bitnije, bili su izuzetno ružni. Trenutni CEO Michael Scott je oformio različite divizije za svaku liniju proizvoda uključujući i dodatke poput monitora i floppy čitača. Svaka divizija je imala svog šefa dizajna i svaka je bila nezavisna od ostalih.

Kao rezultat Apple proizvodi su veoma šarali što se tiče dizajna, uniformnosti korisničkog iskustva i uopšte kvaliteta. U suštini, loš dizajn je simptom ali i uzrok korporativnog problema koji je proganjao Apple. Steve je u ovom momentu odlučio da stane na put tom pristupu što je i dalo primat strateškom dizajnu koji bi se prožimao širom cele firme. Ovaj novi pristup će napraviti revoluciju u dizajnu, linijama proizvoda, Apple brendu, promeniti putanju budućnosti kompanije i u jednom momentu promeniti način na koji svet funkcioniše i razmišlja o konzumerskoj elektronici i komunikacijama.

S216_1403088786940286

S219_140308878756093

 

Princip rada

Sama ideja za projekat je ispirisana radom Richardson Smith dizajnerske agencije za Xerox, u kome dizajneri sarađuju sa više divizija unutar firme kako bi ustanovili jedinstven “dizajnerski jezik” na nivou kompanije. Ovako pripremljen jezik je značio da su radne jedinice usklađene i da imaju isto usmerenje i pravac pri razmišljanju i kreiranju proizvoda.

S223_1403088788259384

Jerry Manock, dizajner Apple II i šef dizajna u Apple Macintosh diviziji je sa Robom Gemmellom, šefom Apple II divizije osmislio plan po kome će pozvati nekoliko kvalitetnih svetskih dizajnera u Apple HQ i napraviti takmičenje između kandidata.

Apple će odabrati pobednika i onda koristiti taj dizajn kao sledeći “dizajn jezik” unutar kompanije. Niko u tom trenutku nije pretpostavljao da će ovakav pristup dizajn-ispred-zarade pogoditi korisnike i radnike u toj meri i napraviti od Apple kompaniju koja je danas.

S255_1403088788932313

S47_1403088790358471

S78_1403088791051368

Dečiji Mac, 1982

S86_1403088791696480

Prvi MacBook, 1982. Izgleda začuđujuće moderno zar ne?

apple11

Alternativni dizajn za Apple Lisa!, 1982

S111_1403088782810703

 

apple03

Apple Snow White 1 – ’Prvi Apple tablet mac’, 1982

apple01

apple02

Apple Snow White 3 ‘macphone’, 1984

apple10

Računar u stilu koji je tada bio prepoznatljiv za Sony, 1982

apple07

Računari za upotrebu u školama, 1982

apple08

Računari za upotrebu u školama, 1982

apple13

Iako deluje kao neki Bang&Olufsen zvučnik ovo je zapravo ideja za flat screen, touchscreen radnu stanicu. 1982

apple12

Prvi MacBook, 1982

 Izvori:

DesignBoom.com

Sve slike su vlasništvo izdavača i autora: (C) Hartmut Esslinger / frog team / Arnoldsche Publishers